Відсотки в повсякденому житті (математичний турнір)

Тема уроку. Розв'язування задач на відсотки. (Математичний турнір)
Мета уроку.
 - Закріпити навички розв’язування задач на знаходження  відсотків від числа та числа за відсотками.
- Розвивати вміння логічно аргументувати відповідь, формулювати висновок.
- Виховувати позитивні риси характеру: чесність і правдивість, наполегливість і силу волі, культуру думки і поведінки, відповідальність за доручену справу, ініціативу.
Обладнання. підручники, конспект, картки для турніру.
Тип уроку: закріплення знань, умінь та навичок.
Ключове питання: Чи може людина обійтися без відсотків?

Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Перевірка готовності класу до заняття.
IIІ. Формування мети й завдань уроку
Розкриття загальної мети та плану проведення уроку
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Математика – цариця всіх наук. Її коханий – істина, її наряд – простота і ясність.     Палац цієї володарки оточений тернистими заростями, і щоб досягти його, кожному треба продертися крізь хащі. Випадковий подорожній не знайде в її палаці нічого привабливого. Краса його відкривається лише розуму, який любить істину і загартовувався в боротьбі з труднощами.      ( Снядецький  Ян )
На рубль - копійки, на долари - центи,
Біжать-набігають в банку ... (відсотки)
Розминка. Усний рахунок Заповни порожні клітинки  схеми :


  Що означає остаточний результат?
І. Етап Екологічна хвилинка
1.       Замінити частини відсотками :
·            Через забруднення повітря, води, грунту помирають 0,4 людей.
·            0,57 населення Землі потерпають від голоду.
·            Як відомо, у містах значно гірші екологічні показники. У містах проживає половина населення планети.
·            0,8усіх хвороб передаються через воду.
·            За останні 100 років вміст вітамінів та мікроелементів у фруктах та овочах знизився на 0,72.
2. Замінити відсотки дробами:
·            Кількість стихійних катаклізмів із 2000 по 2010 роки зросла на 187%.
·            Щороку енергоспоживання мережею Інтернет збільшується на 10%.
·            Майже 9% сільськогосподарських земель страждають від осушування.
·            До кінця ХХІ століття на планеті зникнуть близько 25% тварин та рослин.
·            Виробництво пластику збільшується на 9% щороку.
ІІ етап Експрес – контроль
Інтелектуальна гра  
«Я власник фірми»
Запитання:
1.       На скільки відсотків зміниться вклад, якщо він потроїться? (збільшиться на 200%).
2.       . У скільки разів збільшиться капітал, якщо його збільшити на 300 %? (у 4 рази).
3.       . Капітал зменшився у 4 рази. На скільки відсотків він зменшився? (на 25%).
4.       У який банк ви б поклали свої гроші: туди, де нараховують 14% річних, чи туди, де нараховують 16% річних. (Де нараховують 16% річних)
5.        Один банк надає кредит під 12% річних, а інший – під 17% річних. У якому банку ви б взяли кредит? (Де дають кредит під 12 % річних)
6.       Фірма платить рекламним агентам 5% від вартості замовлення. На яку суму треба знайти замовлення, щоб заробити 2тис грн.? (40000грн).
7.       В фірмовому магазині ВАТ “Черемош” у неділю оптовим покупцям надається знижка 5% . У вівторок у магазині було закуплено продуктів на суму 2400грн. Скільки б він заплатив за покупку в неділю? (2280 грн.)
8.       У фірмі 60 співробітників. Наприкінці місяця премію одержали 15% всіх співробітників. Скільки чоловік одержали премію? (9 чоловік). 
ІІІ Етап Відсотки у повсякденному житті
 Розв'язування задач (учні працюють у групах).
Задача 1.
На підготовку дитини до школи батькам потрібно 2000 грн. Шкільний рюкзак коштує 800 грн. Скільки відсотків від всієї суми потрібно на рюкзак?
Розв'язання: Розділимо вартість рюкзака на всю суму і домножимо на 100%. 
Це і буде шукана величина 
800/2000*100% =40%.
Відповідь: 40%.
Задача 2. Катруся з мамою купували взуття, маючи 1000 грн. Катрусі сподобались чоботи за 1200 грн., на які була знижка 17 %. Чи зможе Катруся купити чоботи?
Розв'язання. Так, як знижка на чоботи становить 17%, то його вартість становить
100%-17%=83% від початкової вартості
1200/83%=996 (грн) – теперішня вартість чоботів
Відповідь: оскільки в Катрусі з мамою є 1000 грн, то вони можуть купити чоботи за 996 грн
 Задача 3.  Костюм коштував 600 гривень. Спочатку його ціну зменшили на 20%, а згодом підвищили на 25%.  Як змінилась ціна костюма?
Розв'язання: Зеншена ціна становить 
100-20=80% або 0,8.
Таким чином нова ціна рівна 0,8*600=480 грн.
Після підвищення на 25 процентів нова ціна становила 125% від 480, тобто
1,25*480=600 грн.
Відповідь: ціна повернулась до початкового значення. 
IV Етап  Цікаві факти про воду. Основа життя — це вода
·          Якщо людина втрачає 2% води від маси свого тіла, то вона відчуває сильну спрагу. Якщо відсотки втраченої води збільшаться до 10, то у людини почнуться галюцинації. При втраті 12% води людина не зможе відновитися без допомоги лікаря. При втраті в 20% - людина вмирає.
·          Майже вся маса води на планеті не придатна для пиття. Ми можемо пити лише 3% води - саме стільки у нас запасів прісної води. Але навіть велика частина цих 3% недоступна, оскільки міститься в льодовиках.
·          Всі живі істоти складаються з води: тварини — на 75 %, риби — на 75 %, медузи — на 99 %, і навіть продукти харчування: картопля — на 76 %, яблука — на 85 %, помідори — на 90 %, огірки — на 95 %, кавуни — на 96 %. Вода становить майже 70 % маси тіла людини (це вільна, позаклітинна і так звана зв’язана вода, яка міститься усередині клітин). Людський ембріон на 97 % складається з води, а новонароджений — на 90 %. Найбільш інтелектуальна частина нашого тіла — мозок — на 85% складається з води, кров — на 95 %.
·          85 % всіх захворювань у світі передається через воду.
·          Під час намилювання рук з крана намарно витікає від 15 до 20 л води. Для зменшення подібного марнотратства необхідно частіше закручувати кран, що дозволить заощаджувати до 70% води.
V Етап. Творчий конкурс

     


VІ. Етап   «Закінчіть прислів'я»
·          Оцінка кожної відповіді – 1 бал.
·          1. Зароблена копійка краща за крадений…(Карбованець)
·          2. Не взявшись за сокиру, хати не… (Зробиш)
·          3.Боржник коли бере – плаче, а віддає…(Скаче)
·          4. У базарі два дурні: один дешево дає, другий дорого …(Просить)
·          5. Дорого – не дорого, а поторгуватися …(Треба)
·          6. Достаток чинить…(Статок)
·          7.Від прибутку голова не …(Болить)
·          8. Загубив – смутися, знайшов – не …(Веселися)
·          9 Грошей кури не …(Клюють)
·          10 Гроші – сила: одних підкуплять, других напоять, а третім лиха …(Накоять)
·          11. На гривеник покупки, а на карбованець …(Крику)
·          12. Копійка гривню…(Береже)
·          13. З чужої кишені платити …(Легше)
·          14. Бачили очі, що …(Купували)
·          15. З розумом торгувати, а без розуму …(Бідувати)
·          16. Що не продаси, то так …(Даси)
·          17. На дешеве шкода …(Грошей)
·          18. Аби добрий товар, а купець …(Знайдеться)
VІІ. Підсумок уроку
Змагаючись в турнірі, учні повинні були попрацювати над ключовим питанням: «Чи може людина обійтися без відсотків?»
Обговорення даного питання.
Як ми дізналися. тепер відсотки набули значно більшого поширенняЗвичайно, як і раніше, відсотки використовують у грошових розрахунках. Проте часто використовують їх:
Я вам бажаю 100% здоров’я, радості, удачі.
Над математикою жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.
Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.
Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша. 
VІІІ.Домашнє завдання:
Творче завдання: скласти власну задачу на % і зробити ілюстрацію до неї  
ІХ. Рефлексія
Учні в парах беруться за руки й дарують один одному усмішку: кожен повертається до свого сусіда і, сказавши йому те, що викликало в ньому захоплення і побажавши йому чогось гарного, усміхається;   Вчитель дякує класу за роботу.



Немає коментарів:

Дописати коментар