Тема уроку. Множення
десяткових дробів (Множення десяткового дробу на розрядну одиницю).
- спільно з учнями
вивести правило множення десяткових дробів на розрядну одиницю, натуральне
число і десятковий дріб;
- навчитися користуватися правилом
множення десяткових дробів під час виконання вправ;
- розвивати увагу, алгоритмічні і
логічне мислення.
Обладнання: підручник, конспект, схеми, таблиці
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід
уроку
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього
завдання
Вправа 909, 907,912
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності
Із 5 відомих дій
Дві ми вивчили, та стій!
Залишилося ще три.
Як же добуток знайти?
ІV.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку
(Повідомлення
теми, мети і завдань уроку).
Як
бачимо вивчення нового матеріалу можна здійснювати поетапно. Тому ви й поділимо
нашу тему на три частини.
Отже,
починаємо із множення десяткового дробу на розрядну одиницю.
1. Фронтальне опитування
1.
Виконайте додавання:
1)
2,5+2,5;
2)
3,1+3,1+3,1;
3)
1,2+1,2+1,2+1,2+1,2;
4)
0,25+0,25+0,25+0,25;
5)
0,125+0,125+0,125+0,125+0,125+0,125.
2.
Знайдіть для кожного випадку
значення х і у:
1)
х•у=1;
2)
х•1=х;
3)
х•у=0;
4)
х•у=х.
3.
Подайте число 1 у вигляді суми декількох
однакових доданків.
4.
Обчислити:
1)
5•2 3) 125*8 5)250*4
2)
25•4 4) 20*5 6) 50*2
V.
Засвоєння нових знань
Казкова
історія.
Якось
Кома, яка завжди сумлінно виконувала свою роботу у дробі 13, 245,
застрайкувала. «Що я бачу? – подумала вона. – Спину трійки і лице двійки. Та є
ще багато інших цифр, з якими я не зустрічалася». І вирішила вона подорожувати.
Про те, щоб залишити дріб, у неї не було й думки. Вона знала, що на ній
тримається весь дріб, якби Кома залишила
його, він неминуче б зник. «Має бути вихід», - міркувала вона. У таких сумних
роздумах Кому побачив загін Розрядних одиниць під командуванням генерала
Множення. Який проходив поряд. Зустрівши дріб 13,245, генерал скомандував:
«13,245 • 10». І Кома не вчулася, як пересунулася на одну цифру вправо і стала
між двійкою і четвіркою:
13,245
• 10 = 132, 45.
Потім
прозвучала команда: «13,245 • 100», і
кома опинилася між 4 і 5
13,245
• 100 = 1324,5.
«Які ще є гарні цифри», - розглядала все
навкруги вона. А потім генерал Множення відправив до дробу 13,245 розрядну
одиницю 0,1 і Кома знайшла свою позицію між 1 і 3, пересунувшись на одну цифру
вліво:
13,245
• 0,1 = 1,3245. А далі почулася команда: «13,245 • 0,01».
І кома не зрозуміла, що з нею
відбувається. Якась сила винесла її перед одиницею і раптом з’явився, неначе з
неба впав, нуль. І вона опинилася між 0 і 1:
13,245 • 0,01 = 0,13245.
Та от до дробу 13,245 підступила Розрядна
одиниця 0,001. І Кома побачила, що знову, неначе з неба, впав ще один 0: 13,245
• 0,001 = 0,013245.
Та раптом у загоні Розрядних одиниць
збунтувалася Розрядна одиниця 1000: «Чому мого молодшого брата 0,001 випустили,
а мене, 1000, не випускаєте? На що генерал Множення зауважив: «Я турбуюся про
нашу Кому. Проте, коли ти так рвешся в бій, то йди».
13,245
• 1000 = 13245.
І
Кома знову відчула, як якась невидима
сила поставила її спочатку після
5, а потім зовсім відкинула її від цифр подалі. «Чому це так? Невже
я не потрібна?» - думала вголос Кома і сльози бриніли в її голосі. «Такі
правила математики. Тебе при множенні дробу на 1000 перенесли на три цифри вправо», втішав її генерал Множення.
А
тут Розрядна одиниця 10 000 також захотіла помножитись:
13,245
• 10 000 = 132450.
І Кома, знову відкинута вбік, побачила, як
до 5 спустився, наче з неба, один 0. А генерал Множення пояснив: «От тепер Кому
перенесли на 4 цифри вправо. І, Комо, не сумуй більше, віднині мої солдати,
Розрядні одиниці, будуть тебе часто провідувати і ти знову і знову будеш
зустрічатися з різними цифрами. А для того, щоб ти була готова до всього, я
тобі залишу наші правила з математики.
Опорна схема
Кома
дивилася на таблицю і думала: «При множенні
на 10 мене переносять на 1 цифру вправо, при множенні на 100 – на
2, при множенні на 1000 – на 3. При
множенні на 0,1 - на 1 цифру вліво, при множенні на 0,01 – на 2 цифри вліво, на
0,001 – на 3 цифри вліво. Зрозуміла: переносять мене на стільки цифр, скільки
нулів має розрядна одиниця. Але чому саме так?».
Діти,
давайте допоможемо Комі розібратися в цьому.
Отже,
всім нам відоме правило
І
ще раз наголошую, що це правило виконується для всіх чисел без винятку.
Щоб помножити десятковий дріб на 10, 100, 1000
і т. д., треба в цьому дробі перенести кому вправо відповідно на 1, 2, 3 і т.
д. цифри.
Отже,
якщо кому перенести вправо на 1,
2, 3 і т.д. цифри, то дріб збільшиться відповідно в 10, 100, 1000 і т. д.
разів.
І
навпаки, якщо кому перенести
вліво на 1, 2, 3 і т.д. цифри, то дріб зменшиться відповідно в 10, 100, 1000 і
т. д. разів.
VІ.
Вироблення практичних навичок
Вправа 914,915, 920
VIІI. Домашнє завдання
П. 34 впр. 916, 921додат 967
ІХ. Рефлекція.
Намалювати настрій уроку
Немає коментарів:
Дописати коментар