5 клас Множення десяткового дробу на розрядну одиницю

Тема уроку. Множення десяткових дробів (Множення десяткового дробу на розрядну одиницю).
 Мета:
 - спільно з учнями вивести правило множення десяткових дробів на розрядну одиницю, натуральне число і десятковий дріб;
навчитися користуватися правилом множення десяткових дробів під час виконання вправ;
- розвивати увагу, алгоритмічні і логічне мислення.
Обладнання: підручник, конспект, схеми, таблиці
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа 909, 907,912
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Із 5 відомих дій
Дві ми вивчили, та стій!
Залишилося ще три.
Як же добуток знайти?
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
(Повідомлення теми, мети і завдань уроку).


Як бачимо вивчення нового матеріалу можна здійснювати поетапно. Тому ви й поділимо нашу тему на три частини.
Отже, починаємо із множення десяткового дробу на розрядну одиницю.
 V. Актуалізація опорних знань
1. Фронтальне опитування
1.       Виконайте додавання:
1)      2,5+2,5;
2)      3,1+3,1+3,1;
3)      1,2+1,2+1,2+1,2+1,2;
4)      0,25+0,25+0,25+0,25;
5)      0,125+0,125+0,125+0,125+0,125+0,125.
2.       Знайдіть для кожного випадку значення х і у:
1)      х•у=1;
2)      х•1=х;
3)      х•у=0;
4)      х•у=х.
3.       Подайте число 1 у вигляді суми декількох однакових доданків.
4.       Обчислити:
1)      5•2            3) 125*8                  5)250*4
2)      25•4           4) 20*5                    6) 50*2

V. Засвоєння нових знань
Казкова історія.
      Якось  Кома, яка завжди сумлінно виконувала свою роботу у дробі 13, 245, застрайкувала. «Що я бачу? – подумала вона. – Спину трійки і лице двійки. Та є ще багато інших цифр, з якими я не зустрічалася». І вирішила вона подорожувати. Про те, щоб залишити дріб, у неї не було й думки. Вона знала, що на ній тримається весь дріб, якби Кома  залишила його, він неминуче б зник. «Має бути вихід», - міркувала вона. У таких сумних роздумах Кому побачив загін Розрядних одиниць під командуванням генерала Множення. Який проходив поряд. Зустрівши дріб 13,245, генерал скомандував: «13,245 • 10». І Кома не вчулася, як пересунулася на одну цифру вправо і стала між двійкою і четвіркою:
13,245 • 10 = 132, 45.
Потім прозвучала команда:  «13,245 • 100», і кома опинилася між 4 і 5
13,245 • 100 = 1324,5.
      «Які ще є гарні цифри», - розглядала все навкруги вона. А потім генерал Множення відправив до дробу 13,245 розрядну одиницю 0,1 і Кома знайшла свою позицію між 1 і 3, пересунувшись на одну цифру вліво:
13,245 • 0,1 = 1,3245. А далі почулася команда: «13,245 • 0,01».
      І кома не зрозуміла, що з нею відбувається. Якась сила винесла її перед одиницею і раптом з’явився, неначе з неба впав, нуль. І вона опинилася між 0 і 1:  13,245 • 0,01 = 0,13245.
      Та от до дробу 13,245 підступила Розрядна одиниця 0,001. І Кома побачила, що знову, неначе з неба, впав ще один 0: 13,245 • 0,001 = 0,013245.
      Та раптом у загоні Розрядних одиниць збунтувалася Розрядна одиниця 1000: «Чому мого молодшого брата 0,001 випустили, а мене, 1000, не випускаєте? На що генерал Множення зауважив: «Я турбуюся про нашу Кому. Проте, коли ти так рвешся в бій, то йди».
13,245 • 1000 = 13245.
І Кома знову відчула, як якась невидима  сила поставила  її спочатку після 5, а потім зовсім відкинула її від цифр подалі. «Чому це так?  Невже  я не потрібна?» - думала вголос Кома і сльози бриніли в її голосі. «Такі правила математики. Тебе при множенні дробу на 1000 перенесли на три цифри  вправо», втішав її генерал Множення.
А тут Розрядна одиниця 10 000 також захотіла помножитись:
13,245 • 10 000 = 132450.
      І Кома, знову відкинута вбік, побачила, як до 5 спустився, наче з неба, один 0. А генерал Множення пояснив: «От тепер Кому перенесли на 4 цифри вправо. І, Комо, не сумуй більше, віднині мої солдати, Розрядні одиниці, будуть тебе часто провідувати і ти знову і знову будеш зустрічатися з різними цифрами. А для того, щоб ти була готова до всього, я тобі залишу наші правила з математики.
                                 Опорна схема
Кома дивилася на таблицю і думала: «При множенні  на 10 мене переносять на 1 цифру вправо, при множенні на 100 – на 2,  при множенні на 1000 – на 3. При множенні на 0,1 - на 1 цифру вліво, при множенні на 0,01 – на 2 цифри вліво, на 0,001 – на 3 цифри вліво. Зрозуміла: переносять мене на стільки цифр, скільки нулів має розрядна одиниця. Але чому саме так?».

Діти, давайте допоможемо Комі розібратися в цьому.

Отже, всім нам відоме правило 

                                                                     
І ще раз наголошую, що це правило виконується для всіх чисел без винятку.
Щоб помножити десятковий дріб на 10, 100, 1000 і т. д., треба в цьому дробі перенести кому вправо відповідно на 1, 2, 3 і т. д. цифри.
Отже, якщо кому перенести вправо на 1, 2, 3 і т.д. цифри, то дріб збільшиться відповідно в 10, 100, 1000 і т. д. разів.
І навпаки, якщо кому перенести вліво на 1, 2, 3 і т.д. цифри, то дріб зменшиться відповідно в 10, 100, 1000 і т. д. разів.

VІ. Вироблення практичних навичок
Вправа 914,915, 920
VIІI. Домашнє завдання
П. 34 впр. 916, 921додат 967
ІХ. Рефлекція.
Намалювати настрій уроку




Немає коментарів:

Дописати коментар